Kulturchef hos Kähler, arkitekt og tv-vært. Musik A-niveau, Ingrid Jespersens Gymnasieskole 1990-93

Det var på ingen måde det oplagte valg, da Ane Cortzen besluttede sig for at have musik alle tre år af sin gymnasietid.

”Musik som højniveaufag, var lidt mit eget lille oprør, fordi jeg altid havde fået at vide, at jeg ikke ejede en tone i livet og under ingen omstændigheder kunne synge rent. Og så tænkte jeg, nu skal jeg vise dem…. Jeg havde valgt fransk og engelsk, og da jeg jo er datter af to journalister, så havde det været mest naturlige nok været at vælge samfundsfag som det tredje højniveaufag. Men jeg valgte altså musik.”

”Ret generelt var faget en kamp uden lige for mig. Der var jo virkelig mange krav, og man skulle ta’ det ret seriøst og lære kadencer og alt muligt. Så jeg skulle kæmpe ret meget, fordi det jo viste sig, at det nok ikke var helt forkert, det der med, at jeg ikke ejede en tone i livet. Selvom jeg aldrig blev begejstret for solosang, og slet ikke da jeg jeg skulle synge Sissel Kyrkjebøs vårvise til studentereksamen, så var jeg faktisk meget glad for faget, og jeg var faktisk også med i en masse forskellige kor.”

”Jeg kan især huske mandag morgen på gymnasiet, hvor man bare var en smadret og weekendtræt teenager, der slæbte sig i skole. Der havde vi to timer musik, hvor vores lærer altid startede med at spille klaver for os. Sådan en slags minikoncert. Det var helt fantastisk at starte ugen med at blive fyldt op af musik på den måde, og det gav mig energi så jeg nærmest svævede ud af musiklokalet. ”

”Jeg er ikke sikker på, at jeg blev mere musikalsk af de tre år, men jeg har fået hele sproget omkring musik foræret med undervisningen. Mit begrebsapparat omkring musikken er blevet større, og jeg tror helt sikkert, at det var virkelig sundt for mig at bruge tid på noget, der talte til nogle andre centre i hjernen, end jeg var vant til. ”

”I dag er jeg mest glad for, at jeg med musikundervisningen fik en helt grundlæggende forståelse for klassisk musik. Jeg lærte at værdsætte den, som man på en måde kun kan, når man forstår noget helt fra bunden.”

 

”Hvad fik du ud af at have musik i gymnasiet?”

Under dette hovedspørgsmål bringer Gymnasieskolernes Musiklærerforening i de kommende uger en række fortællinger fra danskere, der har haft musik i gymnasiet. Det sker i anledningen af gymnasiereformen samt 75-året for stiftelsen af Gymnasieskolernes Musiklærerforeningen.